توسعه روستایی
موسی اعظمی؛ مهدی فرهادی؛ کاروان شانازی
چکیده
سرمایهگذاری در فعالیتهای اقتصادی روستایی زمینه موثر و مناسبی برای دستیابی به توسعه پایدار روستایی می باشد که این امر نیازمند آموزش مهارتها و فنون مختلف و نوین به روستاییان است. این موضوع یکی از اهداف و برنامه های آموزشی فنی و حرفهای است که سالهاست عملیاتی شده اما آنچه مهم است این است که به چه میزان در این راستا موفق بوده اند. ...
بیشتر
سرمایهگذاری در فعالیتهای اقتصادی روستایی زمینه موثر و مناسبی برای دستیابی به توسعه پایدار روستایی می باشد که این امر نیازمند آموزش مهارتها و فنون مختلف و نوین به روستاییان است. این موضوع یکی از اهداف و برنامه های آموزشی فنی و حرفهای است که سالهاست عملیاتی شده اما آنچه مهم است این است که به چه میزان در این راستا موفق بوده اند. لذا گستره وسیع فعالیتهای انجام شده نیازمند بررسی کارآیی و موفقیت عملی در جامعه است که در این تحقیق مورد توجه قرار گرفته است. براین اساس از میان 708 نفر از مهارت آموزان ساکن در روستاهای شهرستان فامنین 200 نفر با استفاده از فرمول کوکران به روش نمونه گیری تصادفی با انتساب متناسب به عنوان حجم نمونه جهت بررسی و مطالعه انتخاب گردید. داده های پژوهش در سال 1399 از طریق پرسشنامه ای متشکل از چهار بخش مشخصات فردی و شغلی و سه متغیر توانمندیهای فردی و شخصیتی، اقتصادی و اجتماعی گردآوری شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارهای SPSS25 و LISREL8.5 استفاده شده است. براساس یافتههای پژوهش آموزش های فنی و حرفه ای در ابعاد سه گانه توانمندی فردی و شخصیتی، اقتصادی و اجتماعی مهارت آموزان بطور متفاوت اثرگذار بوده به گونهای که باعث افزایش سطح و بهبود مولفههای مربوط به هر یک از ابعاد شده است. این تاثیر به ترتیب در بعد فردی، اقتصادی و اجتماعی بیشترین بوده و یافتههای تحقیق حاکی از وجود رابطه مثبت و معنیدار بین سن، تعداد دوره های آموزشی و تحصیلات مهارت آموزان با توانمندی های فردی-شخصیتی و اقتصادی آنها دارد. بر پایه نتایج حاصله پیشنهاد می شود در دوره های آموزشی برای موفقیت بیشتر و اثرگذاری بالاتر به ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مناطق مختلف توجه نموده و به متغیرهای سن، سواد و تحصیلات مهارت آموزان عنایت خاص مبذول گردد.